روز گذشته نایب رییس کمیته گردشگری مذهبی ـ معنوی جمهوری اسلامی  به خبرگزاری ایسنا گفت: «امسال پیش بینی می شود که هزار گردشگر خارجی برای تماشای اجرای آیین عاشورا و تاسوعا به یزد بروند». او همچنین گفت که حدود 100 گردشگر اسپانیایی و ایتالیایی نیز به هدف شرکت در مراسم مذهبی عاشورا و تاسوعا به ایران  آمده اند.

از دوران احمدی نژاد تا کنون هر ساله سازمان میراث فرهنگی با پرداخت هزینه ی سفر هزارها «زوار شیعه» از عراق، افغانستان،سوریه و برخی از کشورهای افریقایی به ایران، علاوه بر «یارگیری در جهت صدور انقلاب اسلامی به این کشورها» مدعی بالا رفتن تعداد «گردشگران خارجی» هم شده است.

به نظر می آید امسال «گردشگران مراسم عاشورا» به گردشگران و یا زوار شیعه اضافه خواهند شد، اما ورود صد گردشگر اسپانیایی و ایتالیایی آن هم برای دیدن مراسم عاشورا تازگی دارد. و معلوم نیست آن ها را با چه وعده هایی به این سفر «مذهبی ـ معنوی» می کشانند.

رجایی فرد مدعی ست که این گردشگران اروپایی:«اصلی ترین دغدغه شان حضور در مراسم آیینی و مذهبی محرم در شهر یزد است ولی البته به شهرهای دیگری جز یزد هم سفر خواهند کرد.» و لابلای حرف هایش می گوید: « در یزد، همه ادیان در مراسم آیینی و مذهبی عاشورا شرکت می کنند، ما زرتشتیانی داریم که نذری می دهند و برای امام حسین نخل بلند می کنند. قصد ما نشان دادن چنین پدیده هایی است، ... و ترتیب اجرای روضه خوانی به زبان انگلیسی هم داده شده است.

اما جالب ترین نکته این ماجرا این جاست که ایشان می  گوید: «البته ما از اجرای این برنامه ها دو هدف مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی را نیز دنبال می کنیم و قصد داریم در جریان این مراسم، گردشگران را نسبت به دیدگاه اسلام و تفاوت آن با تفکرات داعش و افراطی ها آگاه و آشنا کنیم.» که البته معلوم نیست چگونه این آقایان می خواهند در ایام محرم با اسلام هراسی مقابله کنند؛ وقتی که جلوی چشم گردشگران اروپایی سر و سینه عزاداران حسینی از ضربات زنجیر تاول می زند و قمه سر و کله «عزاداران حسینی» و کودکانشان را می شکافد؟

راستش من فکر می کنم گردانندگان این حکومت در کنار همه بیدادگری ها و ویرانگری هایشان، مشکل کمبود درک و شعور هم دارند وگرنه می توانستند به راحتی بفهمند کسی از ایران نمی ترسد و اگر ترسی هست از جمهوری اسلامی و عقب ماندگی های درمان ناپذیر گردانندگان آن می باشد.

شکوه میرزادگی
27 سپتامبر 2017

سفر گردشگران ایتالیایی و اسپانیایی به ایران