در عرصه ی سیاست

(جهان‌شاه خان امیر افشار: سمت چپ)
۱ - جهانشاه خان امیرافشار با نام اصلی محمدحسن خان امیرافشار زادهٔ ۱۲۲۰ خورشیدی در کرسف (دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان خدابنده در استان زنجان ایران) بود و در سال ۱۳۰۷ خورشیدی در نجف درگذشت. او از تیره ی قاسملو ی ایل افشار و از مالکین بزرگ و فئودال ‌های مقتدر زنجان بود. املاک او بخش‌هایی از گروس، زنجان، همدان و اردبیل را در بر می‌گرفت. او در محدوده ی املاکش حکومتی مستقل ترتیب داده‌ بود و به حکام دولتی و فرامین حکومتی اعتنایی نمی‌ کرد.


(جهانشاه خان صمصام استاندار کرمان در دوران پهلوی و همسرش بی بی شمس الملوک ظفر)
۲ - جهانشاه خان صمصام بختیاری: فرزند مرتضی قلی خان صمصام و نوه نجفقلی خان صمصام السلطنه بود. جهانشاه خان ابتدا در شلمزار و سپس در تهران تحصیل نمود و اولین شغلی که به او پیشنهاد شد فرمانداری دهکرد (چهارمحال بختیاری) بود و سپس ارتقاء یافت و در اوایل دهه ی ۱۳۳۰ به مقام استانداری کرمان و سپس به استانداری خوزستان منصوب شد. بعدازآن سناتور انتصابی شد و در ۲ دوره در مجلس سنا فعالیت کرد.از دیگر فعالیت های سیاسی وی مدت کوتاهی استاندار کرمانشاه، نماینده استان اصفهان در مجلس سنا را برعهده داشت. وی متولد سال ۱۲۹۰ خورشیدی بود و در سال ۱۳۴۵ خورشیدی در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

۳ - جهانشاه صالح (۱۲۸۳، آران و بیدگل - ۱۳۷۵، تهران) پزشک و سیاست‌مدار ایرانی بود. وی سه دوره به عنوان وزیر بهداری مشغول به کار بود و از دیگر سمت های وی می‌توان به ریاست دانشگاه تهران (۱۳۴۲ تا ۱۳۴۷) و عضویت در مجلس سنا اشاره کرد.
۴ - جهانشاه دانش (زاده ۱۳۳۶ مسجد سلیمان) سیاست‌مدار ایرانی است، که به ‌عنوان نماینده حوزهٔ انتخابیهٔ مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکای استان خوزستان در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی حضور داشت
★ در عرصه ی دانش و هنر
۵ - جَهانْشاهِ قاجار یا جهانشاه میرزا قاجار، از فضلا و شاعران پارسی ‌گوی عصر قاجاریه. وی پسر سی‌ و سوم فتحعلی شاه قاجار بود. جهانشاه در تهران به دنیا آمد و از همان کودکی تحت تعلیم و تربیت برادر بزرگ‌ترش محمود میرزا قاجار، مؤلف "سفینة المحمود" قرار گرفت و در هنر خوشنویسی خط نستعلیق و نسخ و نیز علم ریاضی مهارت یافت. او چندی مناصب دولتی و نظامی داشت و وقتی محمود میرزا به حکومت نهاوند منصوب شد، همراه وی بدانجا رفت و مدتی بعد در زمان حکومت برادر بر لرستان، حاکم نهاوند شد. جهانشاه را مردی سلیم‌النفس و رقیق‌القلب دانسته‌اند که اشعاری فراوان در حافظه داشت و در شیوۀ شاعری، خصوصاً غزل‌سرایی، از طبعی خوش برخوردار بود. وی در شعر «جهان» تخلص می‌کرد. ظاهراً دیوان شعری از خود به جای نگذاشته است. برخی از اشعار پراکندۀ او در جُنگ ها و مجموعه ‌های دورۀ قاجار آمده است. وی در ۲۶ سالگی به علت بیماری وبا در تهران درگذشت.
۶ - جهانشاه درخشانی (زادهٔ ۴ اردیبهشت ۱۳۲۳ خورشیدی در تهران، درگذشتهٔ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ خورشیدی در بُن آلمان)، معمار، ایران‌ شناس و تاریخ ‌پژوه ایرانی بود.

۷ - دکتر جهانشاه برومند: در نهم بهمن ماه  متولد گردید. پدرش عبدالعلی ادیب برومند شاعر، محقق و وکیل دادگستری و مادرش فرنگیس امینی بود که در تمام دوران تحصیلات جهانشاه، قوی ترین مشوّق وی بود. جهانشاه تحصیلات ابتدائی را در دبستان رشدی و تحصیلات دبیرستانی را در دبیرستان البرز در رشته طبیعی بانجام رسانید و پس از اخذ دیپلم از طریق امتحان ورودی به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ملی راه یافت و پس از دریافت دکترای دندانپزشکی در سال ۱۳۵۳، جهت گذراندن دوره تخصّصی دندانپزشکی به آمریکا عزیمت و در سال ۱۹۷۸ میلادی مدرک تخصّصی خود را در رشته پریودونتولوژی (بیماری لثه) از دانشگاه تافتز واقع در ایالت ماساچوست دریافت نمود و سپس بمدت یکسال در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بوستون بکار تحقیق پرداخت. دکتر جهانشاه برومند در نیمه دوم سال ۱۳۵۸ به ایران مراجعت نمود و بعنوان استادیار بخش پریودونتولوژی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ملی مشغول بکار گردید و در حین حال به تأسیس مطب خصوصی خود در سال ۱۳۵۹ مبادرت نمود. وی در حال حاضر به تدریس پریودونتولوژی و ایمپلنت در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد ایران و نیز فعالیت تخصّصی در زمینه پریو ـ ایمپلنت در مطب شخصی خود اشتغال دارد. جهانشاه برومند از سن سیزده سالگی همگام با تحصیل در سال های آخر دبستان به موسیقی روی آورد و از آنجا که در بین سازها علاقه بسیاری به ویلون داشت فراگیری این ساز را نزد زنده یاد استاد عبدالحسین برازنده آغاز نمود.  او در سالهای تحصیل دندانپزشکی و تخصّصی چه در ایران و چه در خارج از ایران، ویلون را رها نکرد و همواره این شیفتگی را به موسیقی و نوازندگی حفظ نمود تا اینکه حدود سال ۱۳۷۰ به تشویق پرویز یاحقی تصمیم به ضبط خصوصی آثار خود گرفت. دکتر جهانشاه برومند در این سال ها از محضر اساتیدی چون علی تجویدی، مهندس همایون خرم، پرویز یاحقی و حبیب‌الله بدیعی استفاده نمود و برای خود صاحب سبک گردید.

۸ - جهانشاه جاوید (زادهٔ ۱۲ اسفند ۱۳۴۰ برابر با ۳ مارس۱۹۶۲) نویسنده و روزنامه نگار ایرانی - آمریکایی متولد آبادان است. او آمریکایی بودن را از پدر و مادرش که شهروند ایالات متحده بودند به 'ارث' برد هر چند این روزها اهل آمریکای‌ جنوبی شده است.  پدر او منوچهر جاوید ریاست "روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران "را به عهده داشت و مادر او شیرین بختیار نویسنده و سراینده و روزنامه نگار بود. شیرین بختیار در آبادان روزنامه ی "مشعل آبادان " را منتشر می کرد. پدربزرگ مادری او ابوالقاسم بختیار موسس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران بود. جهانشاه در مورد مادر خود شیرین بختیار چنین می نویسد: "مادرم شیرین فرزند دوم ابوالقاسم بختیار و هلن جفریز در ۱۹۳۰ در نیویورک به دنیا آمد. نقاش، روزنامه نگار، نویسنده و شاعر بود و مادری پر محبت برای شش فرزندش از سه شوهر. بعلاوه در ده پانزده سال آخر عمرش چند معشوق داشت. دو سال آخر را در اسپانیا زندگی کرد و در ۲۰۰۳ در ۷۳ سالگی از دنیا رفت و خاکسترش در دریای مدیترانه آرام گرفت". جهانشاه ۱۴ساله بود که برای تحصیل در دبیرستان خصوصی تاچر به جنوب کالیفرنیا فرستاده شد. در سال ۵۹ و کوتاه زمانی بعد از تمام کردن دبیرستان به ایران بازگشت تا "همراه مردم و انقلاب ۵۷ ایران" شود. آشنایی او با زبان انگلیسی خیلی زود برایش فرصت کار کردن در خبرگزاری رسمی ایران را فراهم کرد. خبرگزاری که آن روزها با نام "پارس" فعال بود و هنوز "ایرنا" نشده بود. جهانشاه جاوید در سال ۱۹۹۵، وب سایت یا تارنمای "ایرانیان" را راه اندازی کرد، جهانشاه پیش از راه اندازی این وب سایت، ۱۵ سال خبرنگار و مدتی نیز در دفتر خبرگزاری "ایرنا" در نیویورک مشغول به کار بود. او قبلا هم درخبرگزاری بی بی سی مشغول به فعالیت بود و چند جایزه روزنامه نگاری هم در کارنامه مطبوعاتی اش است. وی در سال ۲۰۱۲ سهم خود را در تارنمای "ایرانیان"  فروخت و تارنمای دیگری به نام "ایرون دات کام" را راه اندازی کرد، جهانشاه جاوید همه فلسفه کاری انتخاب های خودش در نشریه ی آنلاین را اینگونه توضیح می دهد: " مهم، تحمل افکار است وتاکید روی اینکه کلمات وافکار به هیچ کس صدمه ای نمی رساند. هیچ کلمه وفکری نیست که به شما صدمه جسمی برساند بنابراین هرکلمه ای، فکری وحرفی باید اجازه بیان داشته باشد. اگر حرف ما قوی تر است می توانیم با استدلال به آن بپردازیم و هرچیزی جز خشونت، باید با مدارا تحمل کنیم وهر حرفی هر چقدر زشت وشوک آور باشد، باید بدانیم که فقط حرف است وبا حرف با آن برخورد کنیم تا خشونت".
وی دو بار ازدواج کرده و طلاق داده و دارای فرزند دختری به نام "مهدیه" از ازدواج نخست است. جهانشاه جاوید اکنون در شهر تاریخی "کوسکو" در جنوب شرق کشور "پرو" واقع در آمریکای‌ جنوبی زندگی می کند.


۹ - جهانشاه رشیدیان: نویسنده و سراینده ی ایرانی است که آثار او در برخی از تارنماها مانند ایران دات کام، رنگین کمان، ملیون و غیره منتشر شده است. قطعه ی "ستارگان" نمونه ای از سروده های اوست.
روان می کند سپیده گرگ میشی ستارگان ما/ که ماده گرگان شیر داده اند در جنگل
ستارگان احترام مادرانه را بدین گونه آموخته اند/ بازهای پر توان کبوتران مرده نمی خورند
ستارگان می دانند که در تیررس مردانند.....


۱۰ - دکتر جهانشاه پاكزاد: متولد ۱۳۲۸ تهران، دیپلم متوسطه ی خود را از دبیرستان بیسمارک هانور (آلمان ۱۹۷۰) دریافت نمود. دکتر پاکزاد دارای درجه ی کارشناسی ارشد در رشته ی طراحی شهری (۱۳۵۵) و دکتری در همان رشته (۱۳۶۱) از دانشگاه هانور می باشد. وی از ۱۳۶۲ تا کنون عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی (ملی ایران سابق) بوده و در دانشگاه های گیلان، شیراز، یزد و مازندران نیز به تدریس ادواری پرداخته است. تاکنون مقالات متعددی از وی در نشریات مختلف منتشر شده است. وی بنیانگذار دوره های کارشناسی شهرسازی در دانشگاه های مازندران (۱۳۸۰) و گیلان (۱۳۸۳) بوده است؛ همچنین یکی از پایه گذاران انجمن طراحان شهری ایران و از فعالان آن می باشد. وی هم اکنون با مرتبه ی استاد طراحی شهری در دانشگاه بهشتی مشغول به کار می باشد.
تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری
*
منابع و مآخذ
جهانشاه خان: تارنمای ویکی پدیا/ جهانشاه خان صمصام بختیاری: تارنمای قلعه تک/ دکتر جهانشاه صالح: تارنمای ویکی پدیا/
جهانشاه دانش: تارنمای ویکی پدیا/ جَهانْشاهِ قاجار: تارنمای مرکز دائر‌ه‌المعارف بزرگ اسلام ی/ جهانشاه درخشانی: تارنمای ویکی پدیا/ جهانشاه برومند: تارنمای یوتیوب و تارنمای هنري دكتر جهانشاه برومند/ ایرانیان دات کام و جهانشاه جاوید: تارنمای بی‌بی‌سی/ جهانشاه جاوید در برنامه ی رادیویی چمدان: تارنمای بی‌بی‌سی/ گفتگو های مهدی فلاحتی مجری برنامه رو در رو از شبکه ی خبری فارسی صدای آمريکا، با جهانشاه جاويد: تارنمای یوتیوب/ شیرین بختیار: تارنمای ایرانیان ایرون/ برخی از نوشتارهای جهانشاه رشیدیان: تارنمای ایرانیان/ "ستارگان" سروده ی جهانشاه رشیدیان: تارنمای رنگین کمان/ زندگی نامه ی دکتر جهانشاه پاکزاد: بسیاری از تارنماها
*
همچنین نگاه کنید به
ده (۱۰) "نصرت الله" در عرصه ی سیاست و دانش و هنر ایران
ده (۱۰) " ملکی" در عرصه ی سیاست و دانش و هنر ایران
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2018/01/blog-post_20.html
بخش های پیشین مجموعه ی یادداشت ها و نوشتارها و نامه ها