ICHRI:

تنها چند هفته پس از آن که جوادلاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران گفت که بهاییان در ایران از حق تحصیل برخوردار هستند، آیت‌الله محمد موسوی بجنوردی، یکی از اعضای سابق شورای عالی قضایی در زمان آیت الله خمینی به خبرگزاری فارس گفت که «هیچوقت ما نمی‌گوییم بهایی حق تحصیل آزاد دارد، اصلا حقوق شهروندی ندارد.» او تصریح کرد «مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان از حق شهروندی برخوردارند. در مجلس نماینده دارند، زیرا ادیان ابراهیمی هستند و ما با آنها تعامل داریم و نمایندگان آنها با ما دوست هستند.»

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران چنین اظهاراتی را در ادامه نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بهاییان در ایران می داند اگر چه برخی از مقامات قوه قضاییه در مواجهه با انتقادهای فراوان در این زمینه، با قلب واقعیت تلاش می کنند نقض حقوق این افراد را درزمینه های مختلف انکار کنند. اظهارات آیت الله محمدموسوی بجنوردی، به عنوان یکی از افراد مذهبی صاحب نفوذ، زمینه را برای اعمال خشونت و نقض حقوق انسانی شهروندان بهایی توسط کسانی که با توجیهات مذهبی به چنین رفتارهایی اقدام می کنند فراهم می سازد.

او در پاسخ به این سوال که وقتی گفته می شود همه شهروندان حق تحصیل دارند آیا این حق به عوان مثال شامل حال بهاییان هم می شود گفت : «به هیچ عنوان. بعضی‌ مسایل نیاز به این ندارد که تخصیص بزنیم، آن کسی که با اسلام مخالف است، موضوعا خارج است. بهائی ضد اسلام است و موضوعا از این بحث خارج می‌شود.»

برو به آدرس