نیک آهنگ کوثر؛ خودنویس:

سید محمد موسوی بجنوردی، عضو شورای‌عالی قضایی تا سال ۱۳۶۸ و یکی از افراد نزدیک به بیت آیت‌الله خمینی، سال‌ها است حقوق تدریس می‌کند و جزو گروهی است که منشور حقوق شهروندی حسن روحانی را تدوین کرده‌اند. این روحانی با سابقه که پدر زن حسن خمینی نیز هست، اخیرا، افراد جامعه بهایی ایران را فاقد حقوق شهروندی معرفی کرد. این سخن او با اعتراضی محدود و معدود روبه‌رو شد. سوال مهم‌ این است که آیا بسیاری از کسانی که بخشی از جامعه آنان را «اصلاح‌طلب» می‌داند و می‌خواند، نظر مشابهی ندارند؟

حق شهروندی و حذف یک گروه از این حق، متاسفانه در نظام عقیدتی جمهوری اسلامی باعث شده وضعیتی تبعیض‌آمیز حاکم شود. با این همه، همه چیز را نباید گردن این نظام انداخت. بسیاری از خانواده‌های شیعه سنتی شهرهای بزرگ، نگاهی منفی به همسایگان غیر شیعه خود دارند. بررسی کنید میزان رفت و آمد مسلمانان سنتی شهرهایی چون تهران، مشهد، شیراز با همسایگان غیر مسلمان‌شان چگونه است؟ برخوردها را مدرسه از یاد نبرده‌ام، وقتی بچه‌ها ظاهرا مذهبی، حتی شیر آب مدرسه‌ای را که یک همکلاسی یهودی یا مسیحی و یا بهایی از آب می خوردند را آب می‌کشیدند.

از نظر بسیاری از اصلاح‌طلبان، بهایی‌ها، مخالفین نظام و خارج شدگان از دین، اقلیت‌های جنسیتی و کسانی که همرنگ نظام نشده‌اند، حق شهروندی ندارند. فرق موسوی بجنوردی با بسیاری از این‌ها، جرات بیان این دیدگاه از سوی عضو شورای‌عالی قضایی در دهه ۶۰ است. موسوی بجنوردی، اتفاقا بسیاری بهتر از بقیه عیان می‌کند که اتکا به دیدگاه‌ها و دستورهای آیت‌الله خمینی، چه منفعتی برای جامعه ایران دارد.

برو به آدرس