بی بی سی:

سخنان آقای نتانیاهو تا آنجا که مربوط به مذاکرات اتمی جاری و توافق احتمالی ایران و آمریکا می شد مورد توجه رسانه ها و دولتمردان قرار گرفت و واکنش برانگیخت، اما پاره‌ای دیگر از سخنان او به رغم اهمیتش در بازشناسی بخشی از ریشه‌های بدبینی های دو سویه، در هیاهوی جنجال های روز نادیده ماند.

او برای واقعی و بزرگ جلوه دادن خطر « ایران و ایرانیان» نه تنها برای یهودیان بلکه برای کل جهان نه فقط به عملکرد سه دهه ای جمهوری اسلامی بلکه به ریشه‌های «یک نفرت قدیمی» اشاره کرد.

مقامات اسرائیلی معمولا زمانی که درباره ایران سخن می گویند می‌کوشند میان حکومت این کشور و مردم ایران و تاریخ آنان تمایزی قایل شوند، خود را دوست مردم و کشور ایران و حکومت جمهوری اسلامی را دشمن مشترک ایرانیان و اسرائیلی‌ها معرفی کنند.

از طرف دیگر، گفتار مقامات اسرائیلی در برابر ایرانیان عمدتا بر دو وجه استوار بوده است: ریشه ایدئولوژیک و اسلامی رهبران جمهوری اسلامی در دشمنی با اسرائیل و دوستی و پیوند تاریخی و کهن ایرانیان با یهودیان.

اما آقای نتانیاهو در سخنرانی روز سه‌شنبه خود به شکلی بی‌سابقه این مرز و این فاصله بندی را در هم شکست و ایرانیان را متهم کرد که امروز نیز مانند ۲۵۰۰ سال پیش قصد نابودی یهودیان را دارند.

او روایتی متفاوت و یا دست‌کم ناقص از واقعه‌ای در حدود ۲۵۰۰ سال پیش را به عنوان یک واقعیت مسلم تاریخی به نمایندگان و سناتورهای آمریکایی ارایه کرد، حال آنکه واقعیت تاریخی رویدادهای توصیف شده در کتاب استر مورد تردید و پرسش‌های جدی بوده است.

برو به آدرس