بی بی سی:

قوه قضاییه ایران اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی را متوقف کرده است که به وزارت ارشاد اجازه می داد نسبت به فیلتر کردن سایت های بدون مجوز اقدام کند.

بنا بر اعلام مقام های قوه قضاییه، هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای به ابطال اطلاعیه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در باره نظارت بر سایت های بدون مجوز داده است.

سال گذشته اداره کل مطبوعات داخلی و خبرگزاری ها اعلام کرد بود که فهرست سایت های بدون مجوز را به عنوان سایت های غیر قانونی به منظور فیلتر شدن به وزارت ارتباطات اعلام می‌کند. در همان زمان گفته شد که چند سایت نزدیک به تندروهای منتقد دولت و از جمله شبکه اطلاع رسانی دانا توسط وزارت ارشاد فیلتر شده است.

پس از انتشار این اطلاعیه گروهی از نمایندگان مجلس و گردانندگان سایت های نزدیک به سپاه پاسداران ( مانند وبسایت گرداب و خبرگزاری فارس ) و عبدالصمد خرم آبادی معاون قضایی وقت دادستان و دبیرکمیته تعیین محتوای مجرمانه نسبت به این اطلاعیه وازرت ارشاد اعتراض کردند. این گروه دولت را به بستن صدای منتقدان دولت و مقابله با سایت های ارزشی متهم کردند.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد روز دوشنبه ۹ آذر و در واکنش به حکم دیوان عدالت اداری گفت: "برداشت و تفسیر ما این است که با همان رویه‌ای که در موضوع مطبوعات و رسانه‌ها داشتیم باید عمل شود، یعنی همان‌طور که مرجع صدور مجوز برای مطبوعات و سایت‌ها، وزارت ارشاد است، مرجع رسیدگی به تخلفات هم به‌طور طبیعی باید این وزارتخانه باشد. به استناد قانون مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های مطبوعاتی جزیی از ارکان مطبوعات هستند."

سخنگوی وزارت ارشاد گفته است "به هر حال، این مناقشات همیشه وجود داشته و باید وظیفه هر نهاد و دستگاه به‌طور شفاف تعیین شود."

آقای نوش آبادی گفته است "دیوان عدالت اداری در جلسه اول در فروردین‌ماه امسال حق رسیدگی به این موضوع را به وزارت ارشاد داد؛ اما با اعتراضی که به این رأی شد، مصوبه وزارت ارشاد درباره وظیفه فیلترینگ سایت‌های بدون مجوز باطل شد."

برو به آدرس