رادیو فردا:

امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه می‌گوید توافق اتمی به‌خودی‌خود کافی نیست و لازم است مذاکرات تازه‌ای آغاز شود. او در عین حال کنارگذاشتن توافق را یک اشتباه توصیف کرده و پیشنهاد کرده‌است دو گفت‌وگوی جداگانه در منطقه، یکی بدون حضور ایران و دیگری با میانجی‌گری پاریس و سازمان ملل با ایران، شکل گیرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک به «روند اوضاع در خاورمیانه، افزایش فشارها مبنی بر اعمال نفوذ ایران در منطقه و فعالیت‌های روبه‌افزایش بالیستیک از زمان حصول توافق اتمی» اشاره کرده؛ و می‌گوید این‌ مسائل نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای تهران و شـش قدرت جهانی کافی نیست.

مکرون افزوده خواستار انجام مذاکرات در مورد تحریم‌های احتمالی در ارتباط با برنامه موشکی ایران، گشودن فوری باب مذاکرات برای ادامه توافقات و محدودیت‌ها پس از سال ۲۰۲۵ در ارتباط با برنامه اتمی، و نیز نقش ایران در منطقه است.

مکرون می‌گوید «صادق باشیم! تنش‌ها رو به افزایش است، به فعالیت‌های حزب‌الله [لبنان] و فشارهای ایران در سوریه نگاه کنید. ما، برای اینکه برای کشورهای منطقه و آمریکا اطمینان ایجاد شود، به چارچوبی روشن نیاز داریم». او افزود حاضر است میان تهران و واشینگتن میانجی‌گری کند.

او در عین حال می‌گوید برای قانع کردن رئیس‌جمهوری ایالات متحده، کسی‌که توافق اتمی را «بدترین توافق» و «مایه شرم‌ساری آمریکا» توصیف کرده، تسلیم نشده‌است.

برو به آدرس