دویچه وله:

ظاهرا مخالفت فعالان محیط زیست با ایجاد پایگاه‌های موشکی سپاه در مناطق حفاظت شده علت اصلی متهم کردن آنها به جاسوسی است. وب‌سایت "کلمه" می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که این گمانه‌زنی را تائید می‌کند.

سایت خبری "کلمه"، رسانه حامیان میرحسین موسوی، متهم کردن شماری از فعالان محیط زیست، از جمله کاوه مدنی، معاون مستعفی سازمان محیط زیست، به جاسوسی را پیامد ایستادگی آنها مقابل "زیاده‌خواھی‌ھای سپاه و تعرض آنان به مناطق حفاظت‌شده محیط زیست" عنوان کرد.

"کلمه" در گزارشی که روز گذشته (دوشنبه ۲۷ فروردین) منتشر شد با اشاره به بازداشت چند فعال محیط زیست به اتهام جاسوسی، با استناد به اخباری که منبع آنها مشخص نشده نوشته این افراد جاسوس نبوده‌اند و علت برخورد با آنها مقاومت در برابر طرح‌های سپاه پاسداران برای استقرار سامانه‌های موشکی در محدوده‌های جغرافیایی حفاظت شده بوده است.

چهارم بهمن ماه سال گذشته کاووس سید امامی، استاد دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه "حیات وحش میراث پارسیان"، و چند نفر از همکارانش بازداشت شدند.

مطابق ادعای مسئولان قضائی جمهوری اسلامی، سید امامی ۱۹ بهمن ماه در زندان خودکشی کرد. سازمان عفو بین‌الملل این ادعا را "بسیار مشکوک" خوانده و از این که مسئولان مانع کالبدشکافی جسد این استاد دانشگاه شدند به شدت انتقاد کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، چند روز پس از مرگ سید امامی در زندان، اتهام فعالان محیط زیست بازداشت شده را "دادن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا" اعلام کرد.

اطلاعات سپاه مسئول بازداشت‌ها

به نوشته "کلمه": «در روزھای نخست نھاد بازداشت کننده مشخص نبود و پس از ورود مجلس به این پرونده مشخص شد که اطلاعات سپاه اقدام به بازداشت این فعالان محیط زیستی کرده است.»

پس از مرگ سید امامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد که او و همکارانش با استفاده از دوربین‌ھای عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌ھای موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل قرار داده‌اند.

برو به آدرس