رادیو فردا:

یک گروه حقوقی اسرائیلی و خانواده‌های قربانیان حملات فلسطینی در حال طرح دعوی برای برداشت غرامت از ایران از طریق سازوکار اینس‌تکس هستند.

بنا بر گزارش‌ها، یک گروه حقوقی اسرائیلی دوشنبه بیست و چهارم تیر درخواست دریافت غرامت از محل معاملات از طریق سازوکار اینس‌تکس با ایران را به بازماندگان اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌های کشته شده در عملیات‌های سازمان‌های فلسطینی مورد حمایت ایران در دادگاهی در پاریس ثبت می‌کند.

این درخواست برای ارائه به دادگاه اجرای احکام در پاریس تهیه شده‌است.

روزنامه اسرائیل هیوم در تل‌آویو که دوشنبه این گزارش را منتشر کرد، افزود «این درخواست اسرائیلی تحریم‌ها علیه ایران را تقویت می‌کند و عملی کردن اینس‌تکس را با دشواری روبه‌رو خواهد کرد».

اینس‌تکس، سامانه حمایت از مبادلات تجاری اروپا با ایران، که در ژانویه ۲۰۱۹ از سوی فرانسه، آلمان و بریتانیا با هدف ایجاد تسهیلاتی در تجارت غیر دلاری با ایران و جلوگیری از فروپاشی برجام ایجاد شد، تنها از سه هفته پیش قابل استفاده شده‌است.

هلگا اشمیت، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته‌است که شمار دیگری از کشورهای اروپایی نیز ابراز آمادگی کرده‌اند به این سامانه تجاری بپیوندند اما نام این کشورها را نبرده‌است.

با وجودی که سه کشور اروپایی تأکید کرده‌اند که این ابزار ویژه مالی صرفاً به شکل دادوستد پایاپای میان صادرکنندگان و واردکنندگان، بدون ارتباط مستقیم مالی با ایران است و پولی در آن رد و بدل نخواهد شد، گروه حقوقی اسرائیلی خواهان دریافت غرامت مالی از محل معاملات این سازوکار به بازماندگان عملیات تروریستی شده‌است.

در دادخواست ارائه شده به دادگاه اجرای احکام پاریس نوشته شده‌است که قربانیان ترور در عملیات نیروهای حماس و جهاد اسلامی فلسطین، با حمایت ایران کشته شدند.

این دادخواست خواهان آن است که غیر از درآمد ایران از اینس‌تکس، سایر درآمدهای ناشی از فروش نفت، اموال و دارایی‌های ایران از محل معاملاتی که با طرف سوم دارد، پیش از آن‌که به حساب مشترک اروپا و ایران بر اساس اینس‌تکس واریز شود، صرف پرداخت غرامات بر اساس احکامی شود که تا حال دادگاه‌های آمریکا علیه ایران صادر کرده‌اند.

برو به آدرس