(قسمت مربوط به عدم رای اعتماد مجلس به وزیر علوم، با احمد سلامتیان و سعید برزین از 20:25 تا 38:45)

بی بی سی، صفحه دو آخر هفته: ولایت هلمند افغانستان در ده سال گذشته صحنه شدیدترین نبردها بین نیروهای آمریکایی / ناتو و ارتش افغانستان در یک سو و نیروهای طالبان در سوی دیگر بوده است. در ادامه خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان، تامین امنیت ولایت هلمند هم چند روز پیش به طور کامل به دست اردوی ملی افغانستان سپرده شد و نیروهای افغان بناست بدون برخورداری از نیروی هوایی و تجهیزات شنود و مراقبت پیشرفته هوایی، امنیت این ولایت را تامین کنند. آیا ارتش 200 هزار نفری افغانستان پس از خروج کامل نیروهای ائتلاف، توان رویارویی با طالبان و اعمال اقتدار دولت مرکزی افغانستان در نقاط دوردست را خواهد داشت؟

در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد با مهمانان برنامه، سیدطیب جواد، سفیر سابق افغانستان در آمریکا و جاوید کوهستانی، کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی افغانستان.

وقتی مجلس ایران با 145 رای رضا فرجی دانا وزیر پیشین علوم را از صندلی وزارت به زیر کشید، خیلی ها معتقد بودند اگر حسن روحانی در روز استیضاح به مجلس رفته و از وزیرش دفاع کرده بود، او می توانست به کارش ادامه دهد. روز چهارشنبه این هفته، حسن روحانی این کار را کرد و در دفاع از محمود احمدی نیلی، وزیر پیشنهادی اش برای وزارت علوم، سخنرانی ای یک ساعته در مجلس داشت. نتیجه این شد که این بار مجلس با 160 رای، تلاش آقای روحانی را ناکام گذاشت و وزارت علوم برای دومین ماه متوالی، بدون وزیر ماند. آیا مشکل مجلس و دولت، صرفا بر سر وزارت علوم است یا در باقی موارد رودرروی هم ایستاده اند؟
در این بخش برنامه دو مهمان جدید به ما پیوسته اند، احمد سلامتیان، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاسی ایران و سعید برزین، تحلیگر مسائل سیاسی ایران.

تا چند روز دیگر، مردم پایتخت آمریکا در همه پرسی ای شرکت می کنند که نتیجه آن ممکن است در درازمدت، تاثیری عمیق در شیوه های مبارزه با مواد مخدر در این کشور و چه بسا در جهان داشته باشد. موضوع این همه پرسی، قانونی شدن ماری جوآنا یا علف در واشنگتن است. هر چند گفته شده قوانین ایالتی از نتیجه این همه پرسی متاثر نخواهد شد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر حاصل این همه پرسی، قانونی شدن ماری جوانا در واشنگتن باشد، دیر یا زود نقاط دیگر آمریکا هم همین مسیر را خواهند رفت. آیا کشوری که در 100 سال گذشته، پیشتاز و موتور محرک مبارزه با مواد مخدر در جهان بوده، به سمت قانونی کردن ماری جوآنا یا علف در حرکت است؟ گزارشی از امیر پیام.