حزب عدالت و توسعه ترکیه که چند سال پیش، به عنوان الگوی حکمرانی خوب برای کشورهای اسلامی مطرح بود، چند صباحی است که با بحرانی عمیق روبروست. رویدادهای اخیر ترکیه از جمله بازداشت گسترده مخالفان و فشار بی سابقه بر رسانه ها، از نگاه بسیاری از ناظران، این کشور را دچار نوعی بحران دموکراسی کرده است. این در حالی است که با وجود انتقادهای تند و تیز چند سال گذشته به حزب عدالت و توسعه، انتخابات اخیر ترکیه نشان داد که افکار عمومی، همچنان از این حزب و سیاست هایش حمایت می کند. دراین برنامه، رویدادهای اخیر ترکیه را بررسی خواهیم کرد با حضور تورج اتابکی، استاد دانشگاه لایدن هلند و از مدیران پژوهشکده بین المللی تاریخ اجتماعی و میثم بادامچی، پژوهشگر فلسفه سیاسی در دانشگاه شهیر استانبول.

در سه دهه گذشته، کارنامه حقوق بشر جمهوری اسلامی، به طور مستمر با انتقادهای جامعه جهانی روبرو بوده و نام مقام های ایران، همواره در فهرست ناقضان حقوق بشر دیده شده است. جمهوری اسلامی، در رد این ادعاها، دلایل مختلفی را ارائه کرده که یکی از آن ها، استناد به قوانین داخلی، شریعت، سنت ها و فرهنگ ایران است. مقام های ایران می گویند هر جامعه ای، باورهای دینی و اخلاقی خود را داراست و نمی توان معیارهای اخلاقی - حقوقی کشورهای دیگر را بر ارزش های سنتی و دینی ایران ارجح دانست. این مشکل البته تنها متوجه ایران نیست و در جاهای دیگر هم مطرح است.

پرسش اساسی این است: آیا حقوق بشر، جهانشمول است یا بسته به آداب و سنن و باورهای مذهبی هر کشوری، باید حقوقی متفاوت را برای شهروندان آن کشور تعریف کرد؟

این پرسش را در میان خواهیم گذاشت با آرش نراقی، استاد فلسفه و دین در کالج موروین پنسیلوانیا با ماست. اما پیش از آن گفتگویی کوتاه را می بینیم با فریدون هویدا، مشاور نماینده ایران در یونسکو در سال 1948. آقای هویدا در این گفتگو، ماجرای تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر و تایید آن توسط ایران را توضیح می دهد. آنچه خواهید دید بحشی از یک گفتگوی طولانی است که 8 سال پیش توسط حمید احمدی برای انجمن مطالعات تاریخ شفاهی ایران در برلین انجام شده است.