رادیو زمانه:

الاهه نجفی

چرا سکانس «آخوندکشی» سریال «سرزمین مادری» به ضد خودش بدل شد؟ در این یادداشت، الاهه نجفی با بررسی زمینه تاریخی حمله به مدرسه فیضیه قم و وضعیت اقتصادی-سیاسی قشر آخوند در ایران جمهوری اسلامی به این پرسش پاسخ می‌دهد.

سریال پرحاشیه «سرزمین مادری» ساخته کمال‌ تبریزی یک بار دیگر خبرساز شد: این بار حمله به مدرسه فیضیه قم در ۲ فروردین ۱۳۴۲ و تحریف این واقعه تاریخی با نمایش آخوندکشی که مورد استقبال کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

۴بهمن ۱۴۰۲ قسمت دهم از فصل دوم سریال «سرزمین مادری» ساخته کمال تبریزی از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. در سکانسی از این قسمت ارتش به مدرسه فیضیه حمله می‌کند و شماری از طلبه‌ها را از فاصله نزدیک با شلیک گلوله می‌کشد. بلافاصله بعد از پخش این سریال کاربران در شبکه‌های اجتماعی روی این سکانس ترانه‌های مختلف، شاد و گاه معنی‌دار گذاشتند و در صفحاتشان بازنشر کردند.

پیام کاربران را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: کمال تبریزی به جای آنکه گذشته را نشان دهد، با نشان دادن صحنه آخوندکشی پیشگوی آینده است.
نفرت مردم از روحانیتی که برخلاف نامی که بر خود نهاده‌اند، در همه امور دنیوی دخالت دارند در قیام ژینا با عمامه‌پرانی‌ها و هرچند گاه یک بار به آتش کشیدن حوزه‌های علمیه جلوه‌گر شده بود. از این نظر استقبال کاربران از صحنه آخوندکشی مطلقاً جای تعجب ندارد.

آنچه که شگفتی‌برانگیز است، بی‌اطلاعی و شاید هم بی‌توجهی مسئولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که همچنان گمان می‌کنند، همزمان با اعدام جوانان معترض که به راستی ایران را عزادار می‌کند، با پخش سریال‌های تحریف شده می‌توانند مردم را با روحانیت همراه کنند. 

برو به آدرس