دکتر بهرام جاوید، بنیانگذار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شیراز (پهلوی سابق)، در سال ۱۳۱۱ در آبادان متولد شد. او بین ۱۹۴۷ و ۱۹۵۷پس از گذراندن تحصیلات اولیه در کالج‌های هیل‌سی (Hilsea)، نیوکاسل (Newcastle) و کینگ (King) در انگلستان، به دانشگاه دورهام Durham University در نیوکاسل راه یافت. وی پس از اتمام دوران دندانپزشکی به عنوان clinical fellow به مرکز دندانپزشکی ایستمن (Eastman Dental Center) در دانشگاه راچستر (University of Rochester) در ایالت نیویورک آمریکا رفت و از آنجا برای ادامه تحصیل به دانشگاه دندانپزشکی تافتس (Tufts University School of Dental Medicine) رفته و موفق به دریافت دکترای DMD (Doctor of Medicine in Dentistry) شد. او سپس برای گذراندن دوره فوق تخصص جراحی فک و صورت به دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) رفته و موفق به دریافت مدرک تخصص دهان و دندان و ترمیم استخوان های فک و صورت شد.

وی در ۱۹۶۳ به ایران بازگشت و به استخدام دانشگاه پهلوی (شیراز کنونی) درآمد و در سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۶ با عنوان دانشیار در بیمارستان نمازی، وابسته به دانشگاه شیراز، به کار مشغول شد. او پس از سفر تحصیلی کوتاهی به آمریکا در ۱۹۶۷ به شیراز بازگشت و به تأسیس دانشکده دندانپزشکی کمر همت بست و به عنوان دانشیار در بخش گوش و حلق و بینی به کار مشغول شد.

در ۱۹۶۸ به سمت رئیس بخش جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شیراز منصوب شد و تا ۱۹۸۴ در این سمت به خدمت مشغول بود و در این مدت ریاست دانشکده دندانپزشکی را نیز عهده‌دار بود.

در ۱۹۸۵ پس از بازنشستگی از دانشگاه شیراز، دکتر جاوید به آمریکا رفته و در دانشگاه پاسیفیک (University of the Pacific) در شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا به کار مشغول شد. از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۷ در دانشگاه فوق (بخش جراحی فک و صورت) به عنوان دانشیار خدمت کرد. از سال ۱۹۸۵ تا زمان بازنشستگی در همان دانشگاه رئیس بخش پیش‌بالینی نیز بود.

دکتر جاوید بمدت سی سال در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو (University of California, San Francisco - UCSF) در بخش جراحی فک و صورت نیز به عنوان دانشیار پیش‌بالینی خدمت کرد که شش سال از آن دوران رییس بخش جراحی فک ‌دهان بود. همچنین از  ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ در UCSF در بخش جراحی فک و صورت هماهنگ‌کننده پروژه پژوهش، و در طی همین سال‌ها عضو آکادمی جراحی فک و صورت UCSF شد و از آن زمان تا بازنشستگی مشاور بخش جراحی فک و صورت در همان دانشگاه بود. وی از ۲۰۰۰ تا کنون استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ رئیس کلینیک جراحی و فک و صورت دانشگاه UCSF بوده است.

دکتر جاوید طی دوران جنگ ایران و عراق، بعنوان دکتر فوق تخصص در مداوا و جراحی مجروحان جنگی فعالیت قابل توجهی داشته و صدها مجروح را در بیمارستان خلیلی و بیمارستان ارتش مورد مداوا و جراحی فک و صورت قرار داد.

نمایش گالری در اندازه بزرگ