رادیو فرانسه:

دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفت لغو مجازات های برقرار شده غلیه دولت ایران را در چهارچوب اجرای توافق هسته ای با این کشور، برای مدت چهار ماه دیگر تمدید کند. واشینگتن، با این حال، برخی مقامات نظامی دست اندرکار برنامۀ موشکی ایران را مشمول مجازات‌های موجود در این زمینه کرد.

دولت باراک اوباما، در پی توافق هسته‌ای ژوئیۀ ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های بزرگ، بخش اعظم مجازات‌های برقرار شده علیه جمهوری اسلامی ایران را که بدلیل برنامۀ هسته‌ای این کشور وضع شده بود، به حال تعلیق در آورد. دولت دونالد ترامپ علیرغم اظهار بدبینی نسبت به این توافق، همان تصمیم را اینک برای یک دورۀ چهار ماهۀ تازه تمدید کرد.

در همین حال، وزارت خزانه داری آمریکا مجازات‌های موجود علیه افراد حقیقی و حقوقی را که در توسعۀ برنامۀ موشکی ایران شرکت دارند، شامل هفت مقام و شرکت ایرانی و چینی دیگر ساخت.

در فهرست منتشر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا از رحیم احمدی و مرتضی فراست پور که مشمول این مجازات‌ها شده اند، به عنوان مقامات وزارت دفاع ایران یاد شده است. رحیم احمدی مدیر «گروه صنعتی شهید باکری» است که تهیۀ سوخت جامد برای موشک های بالیستیک را برعهده دارد. مرتضی فراست پور، بر اساس بیانیۀ وزارت خزانه داری آمریکا در فروش و انتقال مواد منفجره و کالاهای وابسته دست داشته است.

برو به آدرس