شیرین عبادی

سرانجام جمهوری اسلامی، حکومتی که بیش از چهار دهه با مردم خود در جنگ است، به اسرائیل حمله کرد. این جنگ‌افروزی که با میل و اراده‌ی یک «شخص» به این مرحله رسید، مردم ایران و منطقه را وارد مراحل جدید و بحرانی‌تری خواهد کرد.

حمله نظامی به اسرائیل، دشمنی با غرب، کینه‌ورزی با آمریکا، نه مسئله‌ی مردم، و نه مطالبه‌ی آنهاست. جنگ مردم در خیابان با حکومت ادامه دارد. یک روز در اعتراضات خیابانی، یک روز در مقابله با گشت ارشاد و روز دیگر با بحران‌های معیشتی و اقتصادی. جمهوری اسلامی «جنگ واقعی» را مدت‌هاست با مردم ایران آغاز کرده است، جنگی که غرب آن را تا امروز به رسمیت نشناخته است.

جمهوری اسلامی جنگ را با حکومتی آغاز کرده که پیش‌تر نشان داده احترامی برای ارزش‌های حقوق‌بشری قائل نیست. هزاران کودک در غزه توسط اسرائیل کشته شدند. نباید فراموش کرد که حکومت ایران با حمایت از تروریست‌های حماس،  به آتش جنگ در غزه نیز دامن می‌زند.

مردم ایران جنگ طلب نیستند. آنها حامی جاه‌طلبی‌ها و ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی در منطقه نیستند. در هیاهوی جنگ‌افروزان و جنگ طلبان، آنچه باید شنیده شود، صدای مردم است. مردمی که با وجود فشار چکمه‌های استبداد، جامعه مدنی پویا و قدرتمند خلق کردند، و صدای «زن زندگی آزادی» را به گوش جهانیان رساندند. صدایی که به گوش مردم دنیا رسید اما در میان دولت‌مردان خریداری نداشت.

حمله شب گذشته به اسرائیل، و شلیک ۳۰۰ پهپاد و موشک، میلیاردها دلار برای مردم هزینه داشت. سرمایه‌ای که می‌بایست در کشور هزینه نظام سلامت و آموزش می‌شد، هزینه جاه‌طلبی‌ جنگ‌افروزی جمهوری اسلامی شد.

جمهوری اسلامی این حمله را هم‌زمان با آغاز شروع به کار مجدد گشت ارشاد و فشار دوباره بر زنان در خیابان، انجام داد. جنگ و سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ی جمهوری اسلامی با مردم خود و سایر ملت‌ها محکوم است.